• Συμπτώματα
  • Πόνος στον αυχένα (Αυχενικό σύνδρομο, αυχεναλγία)

Πόνος στον αυχένα (Αυχενικό σύνδρομο, αυχεναλγία)

Ο πόνος στον αυχένα αποτελεί πολύ συνηθισμένο σύμπτωμα. Οι μύες του αυχένα μπορεί να καταπονηθούν από κακή στάση στην καθημερινότητα μας  (πχ σκυφτή στάση μπροστά στον υπολογιστή στο κινητό ή στο γραφείο), ή στον ύπνο μας. Η οστεοαρθρίτιδα είναι επίσης πολύ συχνή αιτία πόνου στον αυχένα.

αυχενικό κινητό

 Σε σπάνιες περιπτώσεις, ο πόνος στον αυχένα μπορεί να είναι σύμπτωμα πιο σοβαρών παθήσεων. Θα πρέπει κάποιος να αναζητήσει ιατρική βοήθεια εάν ο πόνος συνοδεύεται από μουδιάσματα, μυρμηκιάσματα ή αδυναμία στα χέρια. Η επίμονη επέκταση του πόνου με μεγάλη ένταση στον ώμο και στο άνω άκρο αποτελούν επίσης λόγο να επισκεφτεί κάποιος το γιατρό.

Ποιες μπορεί να είναι οι αιτίες του πόνου στον αυχένα;

Ο αυχένας είναι ευκίνητος και στηρίζει το βάρος του κεφαλιού. Διάφοροι τραυματισμοί και καταστάσεις μπορούν να οδηγήσουν σε πόνο στον αυχένα:

  • Μυϊκές θλάσεις, μυϊκή καταπόνηση. Πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή ή στο γραφείο, κακή στάση για πολλή ώρα στο διάβασμα μπορεί να προκαλέσουν μυϊκές κακώσεις και έντονο πόνο στον αυχένα.
  • Αλλοιώσεις των αρθρώσεων. Όπως και οι υπόλοιπες αρθρώσεις του σώματος παρουσιάζουν εκφυλιστικές αλλοιώσεις με την πάροδο του χρόνου, έτσι και οι αρθρώσεις του αυχένα παραμορφώνονται με την ηλικία. Η οστεοαρθρίτιδα προκαλεί εκφύλιση του χόνδρου με αποτέλεσμα τη δημιουργία οστεοφύτων. Τα οστεόφυτα αυτά περιορίζουν την κινητικότητα του αυχένα και μπορεί να προκαλέσουν πόνο.
  • Πίεση νευρικών ριζών. Δισκοκήλες ή τα προαναφερθέντα οστεόφυτα μπορεί να πιέσουν τις εξερχόμενες νευρικές ρίζες και να προκαλέσουν πόνο στον αυχένα.
  • Τραυματισμοί. Διάφοροι τραυματισμοί όπως σε τροχαία ατυχήματα μπορεί να προκαλέσουν πόνο στον αυχένα. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν τα τροχαία ατυχήματα με χτύπημα από πίσω. Στις περιπτώσεις αυτές έχουμε τον τραυματισμό του αυχένα δικήν μαστιγίου (whiplash injury). Η κεφαλή εξαναγκάζεται σε απότομη κίνηση προς τα πίσω και κατόπιν πρός τα εμπρός με αποτέλεσμα τραυματισμό των μαλακών στοιχείων και πολύ συχνά επίμονα συμπτώματα.

    αυχενικό και τροχαία ατυχήματα
  • Όγκοι της σπονδυλικής στήλης και του νωτιαίου μυελού. Διάφοροι όγκοι της οστέινης σπονδυλικής στήλης (πρωτοπαθείς όγκοι ή δευτεροπαθείς μεταστάσεις) ή ενδοκαναλικοί όγκοι (εξωσκληρίδιοι, ενδοσκληρίδιοι εξωμυελικοί ή ενδοσκληρίδιοι ενδομυελικοί) μπορούν να προκαλέσουν πόνο στον αυχένα.
  • Διάφορες παθήσεις. Ορισμένες παθήσεις όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, η μηνιγγίτιδα μπορούν να προκαλέσουν πόνο στον αυχένα.

Ποια άλλα συμπτώματα μπορεί να συνοδεύουν τον πόνο στον αυχένα;

Σημεία και άλλα συμπτώματα που μπορεί να συνοδεύουν τον πόνο στον αυχένα μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • Πόνο που χειροτερεύει όταν κρατάμε το κεφάλι ακίνητο σε μια θέση για πολύ ώρα όπως στην οδήγηση ή στην εργασία μπροστά σε υπολογιστή
  • Μυϊκό σπασμό
  • Περιορισμό της κινητικότητας του κεφαλιού
  • Πονοκέφαλο

 Όλα αυτά τα συμπτώματα μπορεί να ξεκινήσουν απότομα μετά από μια ξαφνική κίνηση , μετά από ένα χτύπημα ή πέσιμο. Είναι όμως επίσης δυνατό να ξεκινήσουν αργά και σταδιακά και να επιμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Υπάρχουν τρόποι να προλάβει κάποιος την εμφάνιση και εξέλιξη του πόνου στον αυχένα;

Οι περισσότερες περιπτώσεις πόνου στον αυχένα σχετίζονται με κακή στάση σώματος και κεφαλής σε συνδυασμό με εξαρτώμενες από την ηλικία εκφυλιστικές αλλοιώσεις. Για την πρόληψη του πόνου στον αυχένα είναι σημαντική η διατήρηση της θέσης της κεφαλής σε ουδέτερη θέση πάνω από τη σπονδυλική στήλη.

στάση κεφαλής

 

Μερικές απλές αλλαγές στην καθημερινή μας ρουτίνα μπορεί να βοηθήσουν:

  • Επιδιώξτε καλή στάση σώματος. Σε όρθια ή καθιστή θέση θα πρέπει οι ώμοι να βρίσκονται στην ίδια ευθεία με τα ισχία μας και τα αυτιά μας σε ευθεία με του ώμους μας.
    εργονομική θέση
  • Κάντε συχνά διαλείμματα. Όταν δουλεύουμε πολλές ώρες ή ταξιδεύουμε μεγάλες αποστάσεις θα πρέπει να κάνουμε συχνά διαλείμματα, να κινούμαστε και να κάνουμε διατάσεις.
  • Επιδιώξτε εργονομική θέση εργασίας. Προσαρμογή του τραπεζιού, της καρέκλας και του υπολογιστή ώστε η οθόνη να βρίσκεται στο ύψος των ματιών, τα γόνατα λίγο χαμηλότερα από τα ισχία και οι αγκώνες να ακουμπούν στα πλάγια στηρίγματα της καρέκλας.
    εργονομική θέση καθιστή
  • Μην κρατάτε το τηλέφωνο μεταξύ αυτιού και ώμου.

    αυχενικό - τηλέφωνο μεταξύ αυτιού και ώμου.
  • Αποφύγετε το κάπνισμα. Το κάπνισμα αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης πόνου στον αυχένα.
  • Αποφύγετε να κρατάτε βαριές τσάντες στον ώμο. το βάρος μπορεί να τραυματίσει τον αυχένα και να προκαλέσει πόνο.
    αυχενικό και τσάντα στον ώμο
  • Επιδιώξτε καλή στάση ύπνου. Το κεφάλι και ο αυχένας πρέπει να ευθυγραμμίζονται με το σώμα.
    Θέση ύπνου

Ποια είναι η θεραπεία του πόνου στον αυχένα;

Στις περισσότερες περιπτώσεις ελαφράς και μέτριας βαρύτητας, ο πόνος θα υποχωρήσει με απλά παυσίπονα χωρίς να χρειαστεί η μεσολάβηση γιατρού μέσα σε δύο με τρεις εβδομάδες. Εάν ο πόνος επιμένει, ο γιατρός σας θα σας συστήσει κάποιες θεραπείες.

Φαρμακευτική αγωγή

Ο γιατρός μπορεί να συνταγογραφήσει μια σειρά από φάρμακα που βοηθούν στη καταπολέμηση του πόνου:

  • Απλά παυσίπονα όπως η παρακεταμόλη
  • Μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη (ιβουπροφαίνη, δικλοφενάκη, μελοξικάμη κλπ)
  • Μυοχαλαρωτικά μόνα τους ή σε συνδυασμό με παυσίπονα (πχ παρακεταμόλη με κιτρική ορφεναδρίνη)
  • Οπιοειδή (τραμαδόλη)
Όλα τα φάρμακα είναι δυνατόν να παρουσιάσουν παρενέργειες. Είναι πολύ σημαντικό η λήψη τους να γίνεται μετά από συνεννόηση με το γιατρό σας και υπό την συνεχή παρακολούθηση του.
Συντηρητικές πρακτικές
  • Φυσιοθεραπεία. Ο φυσιοθεραπευτής θα σας διδάξει τη σωστή στάση του σώματος και της κεφαλής.  Θα σας δείξει ασκήσεις σταθεροποίησης και ενδυνάμωσης των μυών. Πιθανόν να χρησιμοποιήσει ζέστη, κρύο, ηλεκτρικά ερεθίσματα ή άλλες μεθόδους για να απαλύνει τον πόνο και να εμποδίσει την επανεμφάνιση του.
  • Διαδερμική ηλεκτρική νευροδιέγερση (TENS). Μικρά ηλεκτρόδια τοποθετούνται κοντά στις περιοχές του πόνου και μεταφέρουν μικρούς ηλεκτρικούς παλμούς που μειώνουν την αίσθηση του πόνου στον αυχένα.
  • Έλξη του αυχένα. Πρόκειται για μέθοδο κατά την οποία χρησιμοποιούνται μικρά βάρη για τη διάταση της αυχενικής μοίρας. Πρέπει να γίνονται υπό την καθοδήγηση γιατρού ή φυσιοθεραπευτή.
  • Ακινητοποίηση του αυχένα. Η χρήση ενός μαλακού αυχενικού κολάρου μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του πόνου στον αυχένα. Παίρνει την πίεση από τα ανατομικά στοιχεία και προκαλεί ανακούφιση. Πρέπει εδώ να τονιστεί ότι η χρήση του θα πρέπει να φορεθεί μία με δύο εβδομάδες. Η μακροχρόνια χρήση του μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα διότι  αδυνατίζουν οι μύες του αυχένα. Συνιστώνται παράλληλα ισομετρικές ασκήσεις του αυχένα.
 Επεμβατικές πρακτικές
  • Τοπικές ενέσεις κορτιζόνης. Ο γιατρός σας μπορεί να συστήσει τοπικές ενέσεις κορτιζόνης στις μικρές ζυγοαποφυσιακές αρθρώσεις του αυχένα ή στην περιοχή εξόδου των νεύρων υπό ακτινολογική καθοδήγηση σε μια προσπάθεια καταπολέμησης της τοπικής φλεγμονής. Μπορεί να συνδυαστούν με τοπικό αναισθητικό φάρμακο.
  • Χειρουργική θεραπεία. Σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί επέμβαση στον αυχένα για την αντιμετώπιση του πόνου. Συνιστάται κυρίως στις περιπτώσεις που ο πόνος στον αυχένα συνοδεύεται από νευρολογική σημειολογία (μουδιάσματα, μυρμηκιάσματα, αδυναμία άνω άκρων, διαταραχή βάδισης κλπ) από πίεση νευρικής ρίζας ή του νωτιαίου μυελού. Μια πολύ συχνή, αποτελεσματική και ασφαλής μέθοδος χειρουργικής αντιμετώπισης είναι η πρόσθια αυχενική μικροδισκεκτομή και σπονδυλοδεσία.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι λιγότερο από 10% των ασθενών που παρουσιάζονται με πόνο στον αυχένα θα χρειαστούν κάποιου είδους χειρουργικής επέμβαση.

Κλείστε ένα ραντεβού με τον γιατρό

Πλοήγηση
Επικοινωνία

Χρυσοστόμου Σμύρνης 21 & Τσιμισκή 94
54622 Θεσσαλονίκη
Ελλάδα

© | Zevgaridis.com. All rights reserved | created & developed by Anifactum Design Studio & UltraVintage